Mitt møte med Tryg Forsikring – ikke mye solskinn i denne historien

For en stund tilbake kunne dere lese om da jeg besøkte Europas Tromsø – nemlig Paris.
Da kunne dere også lese om at kameraet mitt gikk i stykker.
Og dere kunne også lese om at jeg gikk ut fra at jeg skulle kontakte forsikringsselskapet, siden kameraet mitt ble ødelagt på tur.
På toppen av alt kunne dere lese om denne naive mannen – meg selv – som gikk ut fra at dette skulle gå greit, siden jeg tross alt betaler en del i måneden for at tingenen mine er forsikret på tur, og denne gangen gikk det faktisk noe i stykker.
Jeg lovet også å komme tilbake til dere og gi beskjed dersom dette ikke gikk som smurt.

Her er jeg tilbake….

 

Kjære Tryg forsikring,

Jeg kontaktet dere angående mitt fotoapparat av merket Nikon, som dessverre ble ødelagt på en ferietur til Paris her forleden.
Jeg kontaktet dere allerede dagen etter jeg hadde kommet hjem, ettersom vi ankom på kveldstid, og jeg gikk ut fra at dette var ok.
For å kreve min – etter min mening, rettmessige – erstatning fra dere, oppsøkte jeg nettsiden deres for kontaktinformasjon.
Der ble jeg enkelt og greit geleidet frem til et skjema for erstatning av gods på reise. Det skal dere ha skryt for.
Første punktet bestod av et spørsmål som var som følger:

«Hvordan ble gjenstanden(e) skadet?»

Ettersom jeg mer eller mindre behersker vårt morsmål greit, både skriftlig og muntlig, og dermed har få problemer med å beskrive utfyllende, beskrev jeg skaden som følger:

«Gjenstanden som er skadet er et fotoapparat av typen Nikon. Det er vanskelig å si med sikkerhet, men jeg vil tro at ryggsekken/beholderen som kameraet befant seg i, har fått et dunk eller lignende, trolig på en t-bane-reise.»

Dette skrev jeg fordi jeg, som nevnt i teksten over, var i tvil om hvordan skaden var forekommet, men at dette var eneste mulighet jeg kunne se, da kameraet ved plutselighet sluttet å virke.

Så sjekker dere at jeg ikke har vært uvøren med utstyret mitt, slik at jeg dermed ikke skal kreve penger jeg ikke har krav på. 
Kjære Tryg, har dere noen sinne sett en ivrig amatørfotograf? Vi passer på utstyret vårt bedre enn vi ser etter våre egne barn.
Jeg beskrev derfor som sant var, at:

«Fotoapparatet ble oppbevart i en KATA fotoryggsekkdesignet for fotoutstyr. Ingenting av det andre fotoutstyret i samme sekk har tatt skade, heldigvis.»

Så spør dere videre, for å se om det finnes andre mennesker som kan belastes for skaden – forståelig nok, ettersom dere sikkert spytter ut en del penger i løpet av et år; men dere får jaggu inn en del også, og det virker som de fleste forsikringsselskap går så det griner.

«Var andre enn deg selv involvert i hendelsen? Hvis ja, hvem?»

Jeg svarer enkelt:

«Som nevnt i punktet over, er det vanskelig å si med sikkerhet.»

Disse spørsmålene og svarene har dere gjengitt i deres tilbakemelding til meg pr. brev som jeg nå har mottatt.
Videre skriver dere:

«Vi kan ikke utbetale erstatning i denne saken.
Reiseforsikringen erstatter ikke skade på reisegods som skyldes skadeverk.»

Ok…her kan det godt være undertegnede som er trangsynt, men la oss evaluere dette litt…. Eller en del….

Jeg har all forståelse i verden for at dere utsettes for personer som mener at de betaler alt for mye i forsikring gjennom årenes løp, og dermed skal prøve seg å få noen kroner igjen etter en tur.

Og jada, jeg ser også fordelen for meg selv, ved å få dekket inn en tredjedel av reisen min ved å forsøke å få igjen penger om jeg skulle dikte opp at fotoapparatet mitt var ødelagt.

Nå har det seg slik at jeg reiser en del. Turen til Paris var min fjerde utenlandstur i år. De siste årene har vi trolig hatt omtrent like mange årlig.
Jeg, som en ivrig amatorfotograf, har omtrent med meg fotoapparatet mitt når jeg henter posten; ergo har jeg det alltid med meg på tur.
Skulle jeg prøvd å svindle dere, hadde jeg fått nytt apprat eller andre gjenstander på hver tur jeg har vært på.

Men nå har det seg slik at på alle disse årene jeg har reist på turer rundtforbi i verden, har jeg aldri i mitt liv brukt reiseforsikringen.
Faktisk har jeg kun brukt forsikring ved ett tilfelle i hele mitt liv; nemlig for tolv år siden da jeg hadde innbrudd i bilen.

Så når jeg nå kommer hjem fra en ferietur der jeg var uheldig og fotoapparatet mitt gikk i stykker, uten at jeg er helt sikker på hvordan dette forekom, og ærlig beskriver dette i skademeldingen min, så vil ikke dere betale meg disse pengene?

La oss si at jeg hadde falt og brukket begge beina mine. Havnet på Hôpital Saint-Louis, og ligget der, rett og slett i en lei situasjon. Bakgrunnen for hvordan jeg falt, er jeg rett og slett ikke sikker på, men trolig har jeg mistet balansen, eller muligens jeg tok det gode gamle tegneserie-trikset og sklei på et bananskall. Nei, vent litt, jeg ble påkjørt av ei full gammel kjerring på scooter. Jeg er sannelig ikke helt sikker.
Og på bakgrunn av dette, så skal ikke dere betale meg pengene mine?
Jeg må bare dra i snora fra sykehus-sengen og be dem om å få lease et par 2001-modell krykker, for så å kaste meg på dør? På vei ut kan jeg trekke kortet i disken på attentusen Euro for det første døgnet. For å spare noen Euro er det beste alternativet å bare lease den ene krykka, så får jeg heller bytte på å bruke det beinet som verker minst. Medisin får jeg heller kjøpe på salg av han lugubre fyren med caps og rottweiler nede på t-banen. Nei da, ikke bekymre dere – jeg klarer meg.

Jeg har alltid trodd at jeg har ligget like over snittet når det gjelder å kommunisere skriftlig, og trodde derfor jeg beskrev tydelig nok at jeg ikke vet hvordan skaden skjedde – eller om dette var noe teknisk inne i fotoapparatet som plutselig gikk galt – og ja, dette er klart det er svært beleilig for min del at det skulle skje akkurat da jeg var på ferie i Frankrike. Men herre min Gud, skulle jeg liksom ha planlagt dette i lengre tid?
Ja, rundt juletider, faktisk andre juledag, satt jeg rundt mitt runde bord, alene, slik jeg ofte sitter når jeg klekker ut mystiske planer for hvordan jeg skal lure folk for egen vinning. Denne gangen var det nytt fotoapparat jeg trengte. Da kom jeg opp med den strålende planen at jeg drar på tre utlandsturer i år:
I februar booket jeg en par-tur til Budapest, i mai var jeg på guttetur til England, i juni var fruen og meg på tur til Skottland.
SÅ DERE! Så booket jeg turen som var meningen med hele min onde plan! Da booket jeg nemlig tur til Paris med kone og barn!
Så dro jeg avsted, satt i flere dager på hotellet og bare ventet. Så var det hjem å skrive krav om at kameraet mitt var ødelagt, slik at jeg kunne lure til meg noen penger! Endelig! Det var bare å gni seg i hendene. Men Tryg, de gjennomskuet hele planen min, og endte dermed opp med å nekte meg å betale ut disse pengene.

Vet dere hva Tryg? Dere informerer meg godt om at jeg har lov til å klage på avgjørelsen dere – det skal dere også ha skryt for – men vet dere hva?
Jeg lurer på hva som er poenget? Skal jeg sende dere en lang e-post med forklaring på at jeg er uenig, og at jeg synes dere er noen rasshøl? Jeg tviler på det hjelper.
Så kan dere svare at det hadde vært relativt usaklig, men jeg føler jeg har vært saklig nok i denne saken, og vært ærlig og beskrevet skaden min akkurat slik den var; og som tidligere nevnt vært en god, betalende kunde av dere i mange år tilbake, som har kostet dere så godt som ikke noe i det hele tatt. Dere har gått saftig i pluss.
Jeg har tidligere hørt om folk som har hatt problemer med utbetalinger fra dere, men jeg har liksom tenkt at «man får da forsikringspenger man har krav på…».
Men nei da! Og som nevnt så ser jeg utfordringen dere har med såkalte snyltere som melker den kua dere er, for det dere måtte være verdt.
Men det er da for pokker meg ikke mitt problem? 

Slik jeg ser det, enkelt og greit: FOTOAPPARATET MITT GIKK I STYKKER PÅ TUR – REISEFORSIKRINGEN BØR DEKKE DET.

Jeg så ikke for meg at jeg hadde trengt å henge dere ut slik som dette, men dette har dere jaggu lagt opp til selv.

Så kjære Tryg forsikring, jeg tenker nok jeg kommer til å si opp hver eneste forsikring jeg har hos dere, og jeg kommer til å anbefale hver eneste pustende skapning jeg har kjennskap til om å gjøre det samme. Jeg begynner med familiehamsteret vårt, Line, og fortsetter med bikkja til naboen inå utover formiddagen. Slapp helt av, jeg skal ikke glemme noen.

Takk skal dere ha, for ingenting.

4 kommentarer

  • Takk for denne bloggposten. Har det vore noka anna utvikling i saka seinare? Vi har òg vore utsette for Tryg, og det har vore uttrøyttingsstrategiar og bløff og skiftande vilkår, både ved heimflytting etter brannevakuering og ved reklamasjon på handverkararbeid som Tryg finansierte men som aldri vart fullført: https://jardar.wordpress.com/tag/tryg-forsikring/ Dessverre har eg reiseforsikring i Tryg via fagforeininga.

    Svar
    • Hei Jardar,
      Først og fremst beklager jeg for sent svar.
      Nei, ingen utvikling. Jeg skal kanskje ikke henge ut Tryg ene og alene, ettersom jeg tror forsikringsagenter neppe slipper inn i noe som helst paradis på den såkalte andre siden.
      Det er slettes ikke sikkert noen andre selskaper hadde dekket det heller. Men frustrasjonen min fortjente uansett å ut blant folket. 🙂 Takk for kommentar og tilbakemelding, og lykke til. 🙂

      Svar
  • Hei, Gjennom 10 år som kunde hos Tryg med årlig samlet premie som etterhvert har vokst til nærmere 30 000 kroner har vi hatt 3-4 små skader. F.eks. måtte vi leie rullestol til vår datter på 6 år på Kreta. Tryg har vært vanskelige hver gang og erstatning har i beste tilfelle dekket 10 prosent av utleggene. Omsider gikk jeg lei og etter vurdering flyttet vi til et annet stort selskap med godt rykte hvor vi sparer ca 25% på premien med bedre dekning og ut fra det jeg hører en mye bedre kundebehandling. Er du kunde hos Tryg vil jeg på det sterkeste anbefale å bytte til et seriøst selskap.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *